Monday 12 March 2012

Adat Pijak Tanah

 Salam Kawan-kawan....
Dah lama sebenarnya aku x update blog...biasa la sejak akhir-akhir nie...hihihihii....
Gambar yg dah terperap dalam kamera..Nasib baik la housband aku yg baik ati tlg transferkan gambar-gambar...
Korang penah x dgr Upacara Adat Pijak Tanah utk bayi.??Sebenarnya keturunan sebelah mama aku(asal perak) masih pegang adat tersebut..Utk anak sulung sahaja..So dulu masa kecik aku pun sebagai anak sulung tidak terlepas adat tersebut..Kali anak aku kena juga adat tersebut...Panggil pun saudaramara je,buat kecik-kecik je...
Anak sulung perlu buat adat PIJAK TANAH utk bayi yang baru belajar jalan..Untuk adat pijak bumi ini, bayi tersebut perlu kaki dibasuh dgn air bunga@mandi bunga iaitu air yang mengandungi 7 jenis bunga. Basuh/mandi seperti biasa kemudian bayi tersebut perlu didirikan di atas tanah seketika supaya dapat merasa pijakan tanah dan simbolik kepada adat pijak bumi tersebut. Selepas siap mandi bunga, bayi tersebut perlu dipakaikan dengan pakaian yang cantik-cantik. Dan dihidangkan makanan...
Bunga-bungaan
Persiapan bunga di letakkan di dlm air..Sambil Damia perhatikan kami..
Kini Damia pun sibuk menolong..









Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments:

Post a Comment