Wednesday 30 November 2011

Petua Mereda Demam

Selain kita(ibu bapa kakak) yg tgh jaga anak yg sedang demam, selain kita bagi ubat & ada yang meletakkan cold fever di dahi..apa kata kita cuba petua2 untuk meredakan demam anak…

 Petua-petua Meredakan DEMAM

air asam jawa dan kunyit hidup..
lumurkan sedikit demi sedikit air asam jawa di kepala bayi dan jika selsema calitkan kunyit hidup yang telah dipotong di batang hidung bayi atau di sekitar atas hidung. InsyaAllah demam bayi akan beransur-ansur kebah.

Ramaskan  lima helai daun bunga raya, dua helai daun rambutan dan sedikit daun jambu batu hingga keluar lendir dengan sedikit air. Sapukan pada dahi dan rambut anak.

Ambil lidah buaya (aloe vera) dicampur dengan daun setawar berserta gula batu sebesar ibu jari. Semua bahan tu ditumbuk hingga benar benar hancur dan lumurkan pada kepala anak, bahagian tengkuk, bawah ketiak, celah kangkang, belakang badan dan tapak kaki.

 

 

 

 

 

 

 

p/S ***Lagi satu jgn pakaikan anak2 yg demam dgn pakaian yg tebal2 atau baju lengan panjang..kalau boleh bagi baju lubang2 jek....coz demam budak2/baby ni x sama cam kita orang dewasa yg kalau demam kena pakai baju tebal atau selimut...

No comments:

Post a Comment