Sunday 14 October 2012

DETIK-DETIK NAK BERSALIN

Walaupun citer nie seminggu dah lepas, pedek citer dah basi la..Aku tetap nak kongsi dlm blog aku..

03.10.2012
Kami sekuarga sempat lagi bawa Damia jalan-jalan kt Aquaria,KLCC..Time nie,usia kandungan aku cecah 37minggu...Masa anak 1st-Nur Hannah Damia kandungan 37mggu aku dh bersalin..So aku perlu berjaga-jaga..

04.10.2012
Pagi - Aku medical checkup kt Hospital UMRA... Aku g sorang diri je.. Sampai2 daftar mcm biasa..Nurse panggil buat CTG baby..Pastu jumpa Doktor Perempuan Cina,(x silap nama nya Patria kot)Yang x best nak dgr dr mulut Doktor, "eh,air ketuban awak dh kurang la..Kami kena pantau u sehingga Isnin.Kalo Isnin still air kurang we all akan induce u.."  Aku dgr induce, x leh jadi nie..Sakit ooooo..walaupun aku x de pengalaman induce,aku dgr & baca dr pengalaman kwn2 la...

Tgh - Aku g opis la...Padahal Mc dapat,boring lak duk umah sorang-sorang..X pe opis aku dgn hospital dekat je... Kat opis je, aku x leh duk diam..Pikiran aku pikirkan air ketuban,bayi dlm kandungan aku,pasal induce lagi... X leh jd nie..ke Hospital tue nak buat duit suruh operate...uhhhh..So aku berpendapat baik refer ke hospital Sg. Buloh..

Mlm - 1st sekali, siapkan barang2 Damia untuk diposkan(hantar) kt kuarga aku..Kuarga aku dtg ambil..Terima Kasih baba mama & adik2ku berkorban demi aku sekuarga..
Pas2, aku pun refer hospital sg.buloh,biasala sampai je kena register,buat ctg,scan bayi dlm perut...Doktor pakar check,air ketuban aku still ada lagi kuantiti dlm 9.9(aku lupa dlm unit)...So aku dischage..Aku blk umah la..Buat pe lama2 kt sana...

05.10.2012
Pagi - Time nak tido,aku gelisah,berpeluh-peluh la...Terdetik gak dlm hati aku nak bersalin ke... Tiba-tiba kuar darah..Alamakkkk darah(aku x takut darah la), cuma aku teringat kwn2 aku kata tanda-tanda nak bersalin kuar darah dulu,sakit...Kalo kuar air ketuban dulu x sakit....uuuhhh aku dah ada 2 pengalaman,mmg btl kuar air x sakit...Anak 1st,pecah air ketuban...Anak 2nd kuar darah...
Aku pun siap2 g hospital UMRA dlm 1.30pg...Perut time tue dah rasa mengulas-mengulas dah.. Doktor check pun buka 3cm...
Sakit nak bersalin susah nak di gambarkan..Korang yg wanita-wanita nie nnt merasai detik-detik nak bersalin, manakala si suami nnt tgk&dengar la si isteri tahan kesakitan nak bersalin...

Ptg - Dengan bantuan suamiku yg tersayang,nurse-nurse serta doktor di situ, aku telah melahirkan bayi perempuan seberat 2.5kg secara normal pada hari Jumaat, kul 2.40ptg.. Syukur Alhamdullilah...
Terima Kasih kpd family aku serta family suami aku & kwn2 dtg melawat aku di hospital...Nasib baik bersalin kt swasta,waktu melawat pun x kisah pukul brp..Samapi ke mlm la kwn2 aku dtg...

06.10.2012
Aku telah discharge dr Hospital..Aku x putus-putus ucapkan terima kasih kpd nurse & doktor disitu..Aku rasa puas hati dgn layanan mereka terhadap aku A hingga Z...Insyallah anak ke-3 nnt aku nak bersalin kt Hosp.UMRA...


No comments:

Post a Comment