Saturday 29 October 2011

Nasi Daging

Teringin Nasi Daging......

Sebenarnya aku dah lama teringinkan Nasi Daging..Sebelum aku mengandung lagi sehingga aku dah ada anak sorang,kawan aku selalu cerita kan nasi daging sedappppp.. Nasi daging cicah air asam.... Nasi Daging nie terkenal di sebelah Utara, member aku pun asal sana juga, aku pun amek kesempatan tlg order rempah nasi daging... Akhirnya dpt juga rempah made in Alor Star Kedah.... Hari Sabtu aku berkesempatan masak nasi daging..Risau gak jadi ke x..apa-apa pun Follow je la bahan2 serta cara2 nak masak..

Ini lah, rempah nasi daging...

Bahan Serta Cara-cara nak masak....
 Setelah aku baca bahan serta cara masak...Aku pun sedia bahan-bahan yang diperlukan....
Bahan-bahan telah dihiris
BAHAN :-  
1.                                       1)10biji Bawang Merah
2.                       2) 5biji Bawang Putih
3.                       3) 1 batang serai (dititik)
4.                       4) 2inchi halia
5.                       5)  Kayu Manis, Bunga Lawang, Bunga Cengkih..(Ikut Kehendak nak letak brp byk)
6.                       6) Minyak Sapi (Kalo x de Planta pun boleh) – Panas kan dulu…
                    7) Daging (dlm 1kg) & Rebusan Air Daging - Rebuskan dulu sehingga empuk...
                    8) Beras..(1perencah  = 3pot beras)
                    9) Rempah Nasi Daging


CARA-CARA :-
                  1) Panaskan minyak dahulu..Kemudian tumis bahan 1 hingga 5, sampai wangi..
                  2) Masukan Rempah yg ada di dlm paket itu...Biarkan mendidih
                  3) Barulah masukkan daging... 
                  4) Kemudian masukan beras..Air rebusan daging perlulah di campurkan..
                       3pot beras= 4sukatan Air Daging...
                  5) Selesai, tunggu masak... 
                  6) Jom Kita MAKAN..... 






YEAHHHH.... !!!!! jadi.. Alhamdullilah...
AKHIRNYA dpt gak NASI DAGING buatan air tangan Kin..

***OOppppsss lupa..Lagi 1, air asam aku buat simple je..Bawang Merah,cili,tomato,asam jawa...





                  

No comments:

Post a Comment